Heute Freitag beginnt in der Schweiz die Auslieferung des neuen iPhone 7. Dieses verzichtet «aus Platzgründen» auf eine Kopfhörerbuchse. Dafür präsentiert Apple die kabellosen Kopfhörer «AirPods». Darüber wird in den sozialen Netzwerken und den Medien heftig diskutiert. Entfernt sich Apple von ihrem Markenkern?

Raffael Schuppisser, Ressortleiter Wissen der Aargauer Zeitung, begrüsst den Kabelverzicht. Apple habe ja auch den Mut gehabt, beim MacBook Air auf das CD-Laufwerk zu verzichten und dies habe sich bis heute gehalten. Sein Fazit: «Apple versteht es, durch Weglassen Innovation zu schaffen.». Im gleichen Blatt argumentiert seine Ressortleitungs-Stellvertreterin Alexandra Fitz dagegen: «Sie werden immer dann leer sein, wenn man sie unbedingt will. Und aussehen tun AirPods sowieso bescheuert.» Weiter kritisiert sie den Preis der Ohrstecker: Die AirPods kosten 179 Franken und werden nicht, wie früher die Kabelkopfhörer, dem iPhone beigelegt. Natürlich liegt ein Adapter für das Kopfhörerkabel bei, doch gerade junge User «hängen gerne an der Steckdose», während sie sich zu Hause mit Youtube-Filmen oder Netflix-Serien vergnügen.

Die englische Zeitung «The Guardian» versteht sich diesbezüglich als Anwältin der User und wurde sogar richtig böse. Weil sich dies so gut liest, hier gleich im Originaltext:

«The Guardian», 8 September 2016:
Earth to Apple: wireless Airpod headphones are like a tampon without a string

Consumers are perplexed by Apple’s new iPhone 7 AirPods because of one obvious oversight: that string is there so they don’t get lost. Apple’s new wireless AirPods, introduced today at the launch of the iPhone7, deliver a “magical experience,” the senior vice-president of marketing, Phil Schiller, promised. They will disappear before your very eyes. The AirPods look exactly like Apple’s traditional earbuds, minus the cord. The cost of making your headphones five times more likely to fall irretrievably into a grate is a more than five times increase in price, to $159.

Apple is rolling out the AirPods alongside its new, headphone jack-free iPhone 7. In a presentation that denigrated the trusty (and conveniently universal) headphone jack as “ancient” technology, Schiller declared that the change was about something bigger than naked commercialism. “The reason to move on, it really comes down to one word: courage,” he said. “The courage to move on to do something that betters all of us.” The phones will come with wired earbuds that connect through the Lightning connector, a change that will unhelpfully preclude users from charging their phones at the same time they talk on the phone or listen to music. But wired headphones are for those who lack the courage (and cash) to go wireless, right? “It makes no sense to tether ourselves with cables to our mobile devices,” Schiller said, apparently forgetting the meaning of the word mobile.

As far as style goes, the AirPods resemble the EarPods from the Season 2 episode of Doctor Who in which a megalomaniac billionaire has convinced the populace to purchase the wireless devices as a means to conduct communication and receive all their information, only to turn around and deploy them as a weapon that hacked into their brains and turned them into soulless, emotionless, homicidal metal automatons. But the real problem with the AirPods is the obvious problem with the AirPods: they are simply asking to be lost. The beauty of the headphone cable is not its tendency to get tangled up or its antiquated technology. It does not add anything to the primary function of the device. The beauty of the headphone cable is just like the beauty of a tampon string: it is there to help you keep track of a very important item, and help you fish it out of whatever nook and cranny it might have fallen into. Apple’s apparent blindness to this blindingly obvious problem is perplexing. Perhaps Apple’s vaunted design team would benefit from hiring a few more women.

Und ein Guardian-Leserinnenkommentar von Veronica de Souza: «These air pod headphone things aren’t visible enough to signal to men that I don’t want them to talk to me.»

Der amerikanische Talkmaster Conan O’Brian machte seinen eignen, speziellen Kommentar zu den AirPods, in Form einer Apple-Werbespot-Persiflage.

In einem alten Youtube-Video beschrieb Steve Jobs den Markenkern von Apple folgenermassen: «We build around customers. You got to start with the customer experience and work backwards to the technology. It starts with the question what incredible benefit we can give to the customer. Not starting with: Let’s sit down with the engineers and figure out what awesome technology we have and then how we gonna market that.» Vielleicht hätten sich Tim Cook und seine Entwickler dies bei der Idee der Einsparung der Kopfhörerbuchse in Erinnerung rufen müssen. Schliesslich ist es dieser Markenkern, der Apple so unglaublich wertvoll macht.